Förlossningsberättelsen

Nu har jag äntligen haft både lust, tid och ork att skriva ner förlossningsberättelsen, så enjoy! :)
 
Tisdag den 11 september:
Fick jätteont i huvudet på kvällen men tänkte inte mer på det och gick och la mig.

Onsdag 12 september:
Vaknade med huvudvärk och illamående som höll i sig hela dagen, på kvällen ringde vi 1177 som tyckte vi skulle åka in på förlossningen eftersom det är symtom på havandeskapsförgiftning. 
Väl där fick vi göra en ctg-kurva som visade att lillan mådde bra men mitt blodtryck var alldeles för högt (150/110) och att jag hade protein i urinprovet vilket även det är tecken på havandeskapsförgiftning. 
Men efter att ha träffat läkaren fick vi åka hem.

Torsdag 13 september:
Åkte till BM på morgonen där vi hade en tid sen förut, blodtrycket låg lika högt så hon skickade mig till läkaren här i Älvsbyn som tyckte vi skulle åka tillbaka till Sunderbyn.
Sagt och gjort, tillbaka och göra ännu en ctg-kurva och sen tyckte läkaren att vi skulle stanna över natten så vi fick sova över på BB.

Fredag 14 september:
Kunde nästan inte sova något under natten men både jag och Emil trodde vi skulle få åka hem så vi tänkte att vi får väl sova när vi kommer hem.
Kl 7.30 kände jag mig plötsligt mycket sämre så det kom en sköterska som tog blodtrycket, som tydligen var väldigt högt för hon sa åt mig att ligga kvar i sängen och sen kom hon tillbaka med två till sköterskor som körde över mig till förlossningen.
Väl där fick jag blodtryckssänkande medicin och sen bestämde dom sig för att jag skulle bli igångsatt. När barnmorskan kände hade jag redan öppnat mig 3cm utan att känna något, vilket var bra eftersom det inte alltid lyckas med igångsättning. Så kl 8.30 fick jag den första dosen av fyra doser som skulle tas varannan timme.

Efter ett tag började värkarna komma och sen hade jag ganska lindriga värkar hela dagen fram till ca kl 16 när dom började kännas mer. Då kände barnmorskan men jag hade inte öppnat mig nått mer så hon tyckte att jag skulle gå och äta middag och sen skulle jag få prova bada.
Efter middagen gick jag på toa och då kom slemproppen så då ville barnmorskan känna en gång till och då gick vattnet, vilken häftig känsla! Så efter det började värkarna göra ganska ont, fick prova bada men tyckte inte att det hjälpte så mycket. Då fick jag prova lustgas, och visst blev man lite på fyllan, haha! Värkarna fortsatte mola på men kring kl 20.30 tyckte dom att jag skulle få en sovdos och brikanyl så att värkarna skulle avta så jag skulle få sova och att vi skulle försöka igen dagen därpå. Åh så tungt det kändes! Där hade jag gått en hel dag med värkar förgäves och så skulle vi plötsligt fara tillbaka på BB för att sova.

Värkarna började avta men det tog inte länge började dom komma igång av sig själva och gjorde ganska ont. Så vi for tillbaka till förlossningen kring kl. 23, barnmorskan kände och då var jag öppen 4cm och hon tyckte att vi skulle köra igång.
Eftersom jag hade havandeskapsförgiftning vill dom att man tar epidural ganska tidigt eftersom den gör så att blodtrycket sjunker, så kl 24 fick jag den och den hjälpte kan jag lova! Så då kunde jag till och med sova mellan värkarna.

Lördag 15 september:
Kl 03.30 hade jag öppnat mig 10cm och kände hur jag började vilja trycka på men lillans huvud hade inte åkt ner så det var inte dags än. Tillslut ställde jag mig upp några värkar och det gjorde susen, huvudet åkte ner!
Kl. 08.35 började jag krysta, herregud vad jobbigt det var. Jag var även ganska orolig att jag inte skulle orka krysta ut henne eftersom jag var så trött (det var nog personalen också för dom gjorde i ordning sugklockan) men varje värk tog jag i för kung och fosterland och kl.08.58 kom hon äntligen ut! 

Både Emil och  personalen var suveräna och jag har verkligen bara positiva minnen från förlossningen, visst gjorde det ont och var jobbigt men samtidigt var det så himla häftigt att få vara med om att föda fram ett barn!
 
En sista bild på magen :)


En trött tjej med värkar mitt i natten.

Äntligen här! :)

Grattisfika och Elsa som sover i bakgrunden

Vackraste lilla älskling





Kommentarer
Emma

Alltid kul att läsa FL-berättelser! :) alla är lika fina och man blir ju lite känslomässig då man själv varit med om en och kan föreställa sig alla känslor som svämmar över en på en och samma gång. Helt magiskt!

2012-10-02 @ 13:06:01
URL: http://emmaumeabo.blogg.se
Hanna

Visst är det häftigt att föda barn?!

Sv: Tack så mycket! Det blev en "liten" Elsa här med :)

2012-10-03 @ 12:02:49
URL: http://hannovsky.blogspot.som
Anonym

Sötaste lilla Elsa ,farmors <3

2012-10-13 @ 15:44:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0